Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου 2014

Τζενη Βανου ... η Μουσα.




Η Τζένη Βάνου υπήρξε, δίχως άλλο, η τραγουδιστική μούσα του Μίμη Πλέσσα. Την πρωτάκουσε όταν η Τζένη ήταν μόλις δώδεκα ετών, όταν την έλεγαν Ευγενία Βραχνού και ανήκε στην παιδική χορωδία Ελληνίδων που είχε ιδρύσει ο καθηγητής του γυμνασίου, ο κύριος Παναγιωτόπουλος.

Όταν, σε μια ηχογράφηση για έναν δίσκο 78 στροφών του Νίκου Γούναρη, έπρεπε να τραγουδήσει και η χορωδία των Ελληνίδων το τραγούδι «Θυμήσου», ο Μίμης Πλέσσας, μέσα σε όλα τα κορίτσια, ξεχώρισε τη μικρή Ευγενία που τότε ήταν λίγο παχουλή και είχε τα μαλλιά της πλεγμένα κοτσίδες. 


Την πλησίασε και της είπε:

- Εσύ, μαυροτσούκαλο, πού ξέρεις να τραγουδάς τόσο όμορφα;

- Μου αρέσει, κύριε, του είπε. Τραγουδάω όλη την ημέρα στο σπίτι μου, στις φίλες μου και στη γειτονιά μου.

- Μπράβο σου, να συνεχίσεις να τραγουδάς,γιατί τραγουδάς σαν αηδόνι, θέλω να έρθεις να με βρεις, για να σε στείλω να δώσεις εξετάσεις στη ραδιοφωνία.

Αυτό, δεν το ξέχασε ποτέ από εκείνη την ημέρα η Ευγενία, που όμως ήταν πολύ μικρή για να πάει μόνη της και να βρει τον άνθρωπο που της είπε τόσο όμορφα λόγια για τη φωνή της.
Αυτή η συνάντηση μπορεί να άργησε τρία ολόκληρα χρονιά, όμως πραγματοποιήθηκε.

Την Ευγενία, που είχε μεταμορφωθεί σε μια λεπτή μελαχρινή δεσποινίδα την πήγε ο οικογενειακός τους φίλος, ο δημοσιογράφος Γιώργος Κολοκοτρώνης, στα «Ταλέντα» του Γιώργου Οικονομίδη, που τότε ήταν η πιο δημοφιλής εκπομπή του ραδιοφώνου. Ως γνωστόν, στην εκπομπή, έπαιζε ο Μίμης πιάνο, κι έκανε σκετς η Ρένα Ντορ. Η Ευγενία τραγούδησε καταπληκτικά και όλοι έμειναν με το  στόμα ανοιχτό. Περισσότερο όμως απ' όλους ο Μίμης, που ξαναθυμήθηκε το μαυροτσούκαλο από την παιδική χορωδία Ελληνίδων.

Τότε της έδωσε το τηλέφωνο του Γεράσιμου Λαβράνου ώστε να κάνει κάποιες πρόβες και να την συνοδεύσει στο πιάνο, για να πάει επειγόντως να δώσει εξετάσεις στην ελληνική ραδιοφωνία. Της είχε διαλέξει δυο τραγούδια, η Τζένη τα ετοίμασε, και η μέρα των εξετάσεων έφθασε. Λίγο πριν μπουν όμως μέσα, γύρισε ο Λαβράνος και της είπε:

- Βρε κορίτσι μου, πώς θα δώσεις εξετάσεις με από το όνομα; Βραχνού, δεν σου ταιριάζει καθόλου. Εσύ έχεις φωνή πεντακάθαρη. Πρέπει να βρούμε ένα άλλο όνομα!

- Τι όνομα, δηλαδή;

- Εντάξει, το μικρό το κάνουμε από Ευγενία, Τζένη. Αλλά το επίθετό σου; Λεν μου αρέσει καθόλου το «Χι» που έχει μέσα. Δεν είναι εύηχο!

- Και πώς πως γίνει, δηλαδή;  Ρώτησε  με απορία. Βρανου. 
- Όχι,δεν μου αρέσει. Αν βγάλουμε και το «ρο», θα γίνει Βανού. Αλλά αν αλλάξουμε και τον τόνο; θα γίνει Βάνου. Τώρα νομίζω ότι μ’ αρέζει, εσύ τι λες;

- Δεν ξέρω! Νομίζω ότι είναι καλύτερο από το προηγούμενο, απάντησε εκείνη με κάποια οι δειλία.
- Μη στενοχωριέσαι καθόλου θα πεις στην επιτροπή πως σε λένε Τζένη Βάνου και θα πετύχεις. Εντάξει; 

-Εντάξει του απάντησε.

Έτσι, λοιπόν, η Ευγενία  Βραχνού, βαφτίστηκε Τζένη Βάνου λίγο πριν από τις εξετάσεις  της. Νονός  της ο Γεράσιμος Λαβράνος. Η Τζένη, όμως, ήθελε να δώσει κι εξετάσεις στο πανεπιστήμιο, για μαθηματικός. Αλλά τα θετικά αποτελέσματα της ραδιοφωνίας, άλλαξαν τα σχέδιά της μια για πάντα. Έγινε η αγαπημένη τραγουδίστρια του Γιαννίδη,του Καπνίση, του Μωράκη, αλλά και του Πλέσσα. Ο Μίμης την έβαλε πρώτος και τραγούδησε με τη συνοδεία της μεγάλης ορχήστρας του ΕΙΡ. 

Εκεί ηχογράφησε καταπληκτικά τραγούδια, που, δυστυχώς, πολύ  λίγα έχουν σωθεί σήμερα.

Κατόπιν, την πήρε και τραγούδησε το «Λα, λα, λα» στο δισκάκι του Δημήτρη Χορν, με το τραγούδι «Ξέρω κάποιο αστέρι ».Μετά, η μια επιτυχία διαδέχεται την άλλη, και το δέσιμο τους είναι ανεπανάληπτο. Εκείνος λατρεύει τη φωνή της, που πιστεύει ότι όμοιά της δεν έχει ξαναπεράσει από την Ελλάδα. Κι εκείνη, βρίσκεται κοντά σε έναν συνθέτη με βαθιά γνώση της μουσικής. Εκείνος της μαθαίνει να τραγουδάει σωστά, ορθοφωνικά, να διορθώσει την έκφραση της, την τεχνική της, τις δυνατότητές της. Γίνεται ο δάσκαλός της, αλλά και η οικογένειά της. Τραγουδάει μοναδικά, το «Αν σ' αρνηθώ αγάπη μου», «Είμαι μόνη καλαμιά», το «Τώρα», το «Πέρασε ήλιε», το «Απόψε», το «Τι κρίμα», και τόσα άλλα.

Όμως, ήρθε η στιγμή που εκείνη κάνει στροφή στην καριέρα της, με λίγο πιο λαϊκότροπα ακούσματα, αφού η εποχή το επιβάλλει. Αυτή τη στροφή της, την χρωστάει στον Τόλη Βοσκόπουλο, που της έδωσε πρώτος το τραγούδι «Αγόρι μου». Τα πιο λαϊκά τραγούδια σε αυτό τον πρώτο  μεγάλο δίσκο, έγιναν όλα μεγάλες επιτυχίες. Και, βέβαια, ο Πλέσσας της ξαναέγραψε και λαϊκά, σε αυτή τη φάση, της δεύτερης πολύ πετυχημένης καριέρας της, που όλα έγιναν μεγάλα σουξέ και έγραψαν τη δική τους ιστορία. Μερικά από τα τραγούδια αυτά της δεύτερης συνεργασίας Βάνου - Πλέσσα, είναι το «Χίλιες βραδιές», «Σε βλέπω στο ποτήρι μου», «Αν είναι η αγάπη αμαρτία», «Σταγόνα, σταγόνα» και άλλα.

Για τον Μίμη Πλέσσα, η Βάνου υπήρξε η τραγουδίστρια που τον ενέπνεε περισσότερο απ' όλους τους άλλους τραγουδιστές.Ήταν η μαγική φωνή, που σφράγισε με τη δική της ερμηνεία όλα τα τραγούδια που τραγούδησε, τόσο, ώστε δύσκολα μπορείς να τ ακούσεις από άλλες φωνές του σήμερα. Απόσπασμα απ το βιβλιο " Μιμης Πλεσσας Ενας Δρομος ,Χιλιες Νοτες"



Taste: 

Τζένη Βάνου - Τώρα

Τζένη Βάνου - Αποψε
  
Τζένη Βάνου - Αν είναι η αγάπη αμαρτία


By Electric Looser


Δεν υπάρχουν σχόλια: