Το giallo (σημαίνει κίτρινο) έχει τις ρίζες του στη λογοτεχνία. Τις δεκαετίες που ακλούθησαν το Β παγκόσμιο , κυκλοφορούσαν στην Ιταλία με μεγάλη απήχηση φτηνές εκδώσεις αστυνομικών θρίλερ. Τα κίτρινα εξώφυλλα τους έδωσαν αυτή την ονομασία.
Οι Ιταλοί σκηνοθέτες του giallo άντλησαν από τα αστυνομικά μυθιστορήματα του ξεχασμένου πια βρετανού συγγραφέα Εντκαρ Γουαλας , καθώς και από τα αμερικανικά φιλμ νουάρ , μπολιάζοντας τα με τολμηρές δόσεις τρόμου η διαστροφής για να δημιουργήσουν τις ιδιαίτερης αισθητικής αστυνομικές ιστορίες τους.
Ο Πρώτος υπεύθυνος για το ξέσπασμα που ακολούθησε ήταν ο Μάριο Μπαβα.Τα “η κοπέλα που ήξερε πολλά” και “έξι γυναίκες για το δολοφόνο” είναι τα πρώτα πραγματικά gialli..
Στη δεκαετία του 70 όμως δίνει τα σκήπτρα του ιταλικού σινεμά τρόμου στον επίγονο του Νταριο Αρζεντο.. Ο Αρζεντο θα ασχοληθεί με το giallo και το σπρώξει στη κορυφή με το “πουλί με τα Κρυστάλλινα Φτερά”. Αν και χρωστά πολλά στον Μπαβα , θα εκσυγχρονίσει το είδος σκιαγραφώντας καταπιεσμένους χαρακτήρες της διπλανής πόρτας και δημιουργώντας νέα σεναριακα μοτίβα. Μορικονε και Βιτορα Στοραρο στη φωτογραφία ανεβάζουν σημαντικά τα στάνταρ της παράγωγης.
Οι περίτεχνοι τίτλοι , που συχνά ελάχιστη σχέση είχαν με την ίδια την ταινία , δεν ήταν το μοναδικό κοινό στοιχείο των gialli. Αυτό που τα έκανε τόσο δημοφιλή ήταν η γραφική βία και μ
ο έντονος ερωτισμός, με πανέμορφες γυναίκες συνήθως σε ρόλους θυμάτων. Λαβυρινθώδη σενάρια συχνά περιείχαν αρκετές σκηνές γυμνού , σαδισμού , φετιχισμού η χρήσης ναρκωτικών , η τελευταία λέξη της μόδας που έντυνε τις πρωταγωνίστριες και τα ψυχεδελικά soundtrack των ταινιών αποτυπώνουν την ατμόσφαιρα του 60 και του 70 το οποίο κάνει τις ταινίες πραγματικό ντοκουμέντο.
Ο Αρζεντο εμπνεύστηκε το περίφημο στιλ της Σουσπίρια από πολλές ταινίες κυρίως εκείνες του γερμανικού εξπρεσιονισμού. Τα χρώματα απ το Η Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι (1937) του Ντίσνεϊ. Αν και το σύστημα της Technicolor είχε αποσυρθεί (λόγο της χρονοβόρας και ακριβής επεξεργασίας του φιλμ) , ο Αρζεντο κατόρθωσε να χρησιμοποιήσει ένα μηχάνημα που είχε παραμείνει στη Ρώμη.
Αν και η φωτογραφία αποτελεί το ένα από τα δυο σημαντικότερα στοιχεία που συνέβαλαν στην επιτυχία της Σουσπίρια , το άλλο ήταν σίγουρα η μουσική της.
Θεωρήθηκε από πολλούς το κορυφαίο σημείο της δισκογραφίας των Goblin και ένα απ τα καλύτερα soundtrack που γραφτήκαν για ταινία τρόμου.
*Οι Στεφανία Καζινι περιγράφει τη σκηνή του θανάτου της ως πραγματικό εφιάλτη, καθώς μέχρι το γύρισμα δεν γνώριζε με ποιον τρόπο θα πέθαινε.. Όταν έφτασε η ώρα , είδε το δωμάτιο γεμάτο από ρολά σύρματος , ενώ ο Αρζεντο την παρότρυνε να πέσει μέσα σε αυτά και απλώς να προσπαθήσει να κινηθεί.
Υπακούοντας , ανακάλυψε ότι δεν μπορούσε να κινηθεί και ότι όσο προσπαθούσε , τόσο περισσότερο μπλεκόταν , κάτι που έκανε την εμπειρία πραγματικά οδυνηρή για εκείνη. Η σκηνή γυρίστηκε μονάχα μια φορά….
* Η Τζέσικα Χαρπερ (πρωταγωνίστρια) απέρριψε έναν απ τους δευτεραγωνιστικους ρόλους στο Νευρικό Εραστή του Γουντι Άλεν για να πρωταγωνιστήσει στο Σουσπίρια.
*Τα πόμολα στις πόρτες της σχόλης είχαν τοποθετηθεί στο ύψος του κεφαλιού των κοριτσιών μόνο και μόνο για να δείχνουν μικρότερες ηλικιακά.
* * Οι περιπέτειες με την λογοκρισία δεν υπήρξαν τυχαίες , και ήδη από την δεκαετία του 80 η Σουσπίρια ήταν δυσεύρετη στην αυθεντική της μορφή.
Taste :
Suspiria Trailer
Download Torrent with greek subs.
By Electric Looser
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου